ozone nucleolysis

استفاده از اوزون در علم پزشکی درمانی نسبتا نوین است که روز به روز کاربرد ان در زمینه های مختلف افزوده میشود. از جمله مواردی که اخیرا اثرات درمانی  اوزون مورد توجه قرار گرفته در درمان دیسک (disc prolapse) کمر است.

دکتر حسین ارجمند, اینترا دیسکال اوزون, درمان دیسک بدون جراحی, شیراز, متخصص ستون فقرات, دردمزمن, دیسک گردن

دکتر حسین ارجمند, دیسک کمر, دیسک گردن, اوزون, متخصص طب فیزیکی و توانبخشی, فلوشیپ دردانب

دکتر حسین ارجمند, اوزون, درمان دیسک بدون جراحی, شیراز, نوکلئولیز

البته این روش ممکن است برای تمام انواع  بیرون زدگیهای دیسک مناسب نباشد.

بیمار باید بدرستی بر اساس معایته فیزیکی و ویژگیهای MRI انتخاب شود.

اوزون نوکلئولیز روشی کم تهاجمی (minimally invasive) است. با توجه به اهمیت رعایت شرایط استریلیتی و نیاز به استفاده از فلوروسکوپ ، در اتاق عمل انجام میشود. البته در طول عمل بیمار کاملا هوشیار است و این عمل با بی حسی موضعی انجام میشود .
قبل از عمل بیمار یک دوز انتی بیوتیک پروفیلاکسی جهت پیشگیری از بروز عفونت در دیسک (diskitis) دریافت میکند.
عمل معمولا بین نیم ساعت تا یک ساعت ممکن است طول بکشد. پس از ان بمدت دو ساعت بیماردر بیمارستان تحت نظر گرفته میشود و بعد از اطمینان از شرایط بیمار ، مرخص میشود. بیمار میتواند با پای خود به منزل باز گردد، اگر چه بهتر است بیمار همراه داشته باشد.

پس از اماده شدن بیمار و خوابیدن بر روی شکم ، زیر گاید فلوروسکوپ، سوزن های ویژه ای به درون دیسک مورد نظر فرستاده میشود و پس از اطمینان از محل مناسب سوزن با استفاده از تزریق کنتراست، مخلوطی از اکسیژن و اوزون که در همان لحظه توسط دستگاه مخصوص تولید اوزون(ozone generator)  تهیه شده است به داخل دیسک (nucleous) تزریق میشود. نیز بخشی از اوزون در اطراف ریشه عصبی اسیب دیده تزریق میشود.

دکتر حسین ارجمند, درمان دیسک بدون جراحی, متخصص ستون فقرات , شیراز, متخصص درد, دیسک کمر, متخصص طب فیزیکی و توانبخشی,Intradiscal ozone, ozone discectomy
مکانیسم اثر:    اوزون با دناتوره کردن هسته دیسک باعث کاهش حجم دیسک شده و بدنبال ان فشار ناشی از بیرون زدگی دیسک بر روی ریشه عصبی برداشته شده و نتیجه مورد نظر حاصل میشود. البته برای تاثیر اوزون و ظهور نتایج ان بین دو تا چهار هفته زمان لازم است.
پس از انجام عمل بیمار میتواند فعالیت های روزمره خود را تا حدی که منجر به فشار بر ستون مهره ها نشود انجام دهد و نیاز به استراحت مطلق نمیباشد.